Wednesday, October 2, 2019

BBM3410Satu2019: TIP BELAJAR DENGAN MUDAH


DUA TIP BELAJAR DENGAN MUDAH









Assalamualaikum semua...
Selamat datang ke blog Nageeha Mohamad. Pada kali ini penulisan blog saya akan memberikan tip untuk belajar dengan mudah seiring dengan gambar diatas. Terdapat dua tip daripada saya ialah membuat highlight isi-isi penting dan memilih muzik yang sesuai.


 1) Highlight isi-isi penting

Pemilihan warna highlighter sangat penting. Oleh itu, cuba dapatkan highlighter yang berwarna kuning kerana ia sangat sesuai untuk digunakan pada kertas putih. Penggunaan highlighter yang berwarna merah ataupun hijau sesuai dengan kertas berwarna, tidak sangat sesuai dengan kertas berwarna putih.
2) Memilih muzik yang sesuai
Seterusnya ialah memilih muzik yang sesuai dengan anda ketika mengulang kaji pelajaran. Mendengar muzik bukan sesuatu benda yang diterima oleh semua orang. Pemilihan instrumental atau lagu memainkan peranan yang penting. Misalnya pemilihan lagu yang rentak perlahan atau instrumental bunyi air, piano dan sebagainya. Malah untuk mengelakkan berlakunya permasalahan anda tidak digalakkan untuk mendengar radio. Hal ini kerana perbualan DJ boleh menganggu semasa anda mengulang kaji pelajaran. Di samping itu, anda boleh membuat playlist lagu-lagu yang anda gemari di dalam mp3 palyer dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment

Mekar dalam jiwa

 Terlalu sulit untuk memberikan madu Mengukir daun-daun yang jatuh Tak sama seperti memetik bunga di taman Kamu mekar di saat lingkaran tang...